مسیر هوایی چین

چین و ایران در شرق و غرب قاره آسیا قرار دارند و از دوران کهن توسط جاده ابریشم داد و ستد های مالی و تجاری داشته اند. امروزه در پی توسعه علم و تکنولوژی و پیشرفت سیستم حمل و نقل، مسیر هوایی چین با پرواز هایی ایمن و ارزان سبب شده تا این دو کشور متمدن و باستانی روابط خود را در زمینه های مختلف و در ابعاد گسترده تر افزایش بدهند. در تور چین ما شما را به این کشور کهن سال و تاریخی آشنا خواهیم کرد تا از نزدیک شاهد تاریخ چند هزار ساله چین، تمدن، و فرهنگ و مذهب مردم چین باشید. علاوه بر این ها چین طبیعتی کم نظیر و رویایی در خود جای داده که واقعا ارزش سفر به این کشور را چند برابر میکند.

شرکت هواپیمایی ماهان که پرواز مستقیم بین چین و ایران را راه اندازی کرده در سال 1992 میلادی تاسیس شده و بزرگترین شرکت هواپیمایی خصوصی در ایران به شمار می رود. در فصل پاییز سال 2011، به دنبال راه اندازی اولین پرواز خود بین شهر شانگهای و تهران، این شرکت دو شهر بزرگ را به هم پیوند داد. در ابتدا، این شرکت در هر هفته تنها دو پرواز بین چین و ایران دایر کرده بود. اما اکنون تعداد پرواز این شرکت در هفته به 4 پرواز افزایش یافته و تا سال 2013، این شرکت نیز پرواز بین شهر گوانگ جو تا تهران را راه اندازی کرده است.

افزایش پروازهای مستقیم بین چین و ایران نشانه ای از تقویت روابط و رفت و آمدها بین مردم دو کشور بوده است. دکتر محمدهادی سبحانی سرکنسولگر ایران در شهر شانگهای در این باره گفت:

"در چند سال گذشته، روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و منطقه دلتای روخانه یانگ تسه به طور مستمر توسعه یافته است. در سال گذشته، میزان تجارت ایران با این منطقه به 7 میلیارد و 500 میلیون یوان رسید. در شش ماه نخست سال جاری میزان تجارت بین دو طرف به 4 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید و پیش بینی می شود امسال نیز این رقم به 10 میلیارد دلار می رسد. به دنبال توسعه مستمر روابط اقتصادی و تجاری و رفت و آمدها بین مردم دو کشور، تعداد ویزاهای صادر شده از سوی سرکنسولگری ایران در شانگهای نیز به مراتب افزایش یافته است."

رییس سرکنسولگری ایران در شانگهای گفت: پس از راه اندازی پرواز اول بین شانگهای و تهران در دو سال پیش، تعداد پرواز مستقیم بین دو شهر 4 پرواز در هفته رسید و تا اواسط سال آینده به شش پرواز در هفته افزایش می یابد. وی ابراز اطمینان کرد که در آینده نه چندان دور، در همه روزهای هفته پرواز بین دو کشور دایر شود.

جائو جو یانگ معاون مدیر دفتر شرکت هواپیمایی ماهان در شانگهای با اشاره به برتری های این شرکت در مقایسه با شرکت های هواپیمایی دیگر گفت:

"یکی از امتیازات ما راه اندازی پرواز مستقیم بین چین و ایران است. اگر در مسیر شهری برای توقف مانند دبی یا اورومچی وجود داشته باشد، مدت پرواز حدود شانزده ساعت می شود. پرواز مستقیم ما بسیار کوتاه است که تنها نه ساعت طول می کشد. افزون بر این، ما در قیمت بلیط نیز از برتری رقابتی برخورداریم به طوری که قیمت پرواز مستقیم ما از قیمت بلیط پرواز غیر مستقیم ارزان تر است."

همان طور که معاون دفتر ماهان در شانگهای گفت، برتری های این شرکت در زمینه پرواز مستقیم و قیمت ارزان بلیط باعث شده است که این شرکت پروازهای خود از شهرهای شانگهای و گوانگ جو به تهران را افزایش دهد. وانگ یان چینگ مسئول بخش بازاریابی دفتر شرکت هواپیمایی ماهان در شانگهای در این باره گفت:

" پیش از این پرواز مستقیم بین شانگهای و گوانگ جو به تهران وجود ندارد. مردم برای رسیدن به مقصد باید از مسیرهای غیر مستقیم استفاده می کردند. این وقت زیادی از مسافران تلف می کرد و باعث خستگی مسافر می شد. بنابراین، پس از راه اندازی پروازهای مستقیم ماهان، بسیاری مسافران شرکت ما را انتخاب کرده و این نیز باعث افزایش پروازهای ما شده است."

اکنون پروازهای مستقیم مورد پسند بسیاری مسافران چینی و ایرانی قرار گرفته است. طبق آمار، از میان مسافران پروازها 20 درصد چینی و 80 درصد مسافران ایرانی هستند. حسین حسینی مسئول بازاریابی و روابط عمومی شرکت ماهان در این باره گفت:

"در میان مسافران ماهان، مسافران ایرانی بیشترند. زیرا بسیاری ایرانیان به گردش در چین علاقه دارند. اما ما نیز از درصد مسافران چینی خود راضی هستیم. زیرا شمار آنها در حال افزایش است. اعتقاد دارم که در 2 سال آینده، شمار مسافران چینی از مسافران ایرانی بیشتر خواهد شد."

دفتر شرکت هواپیمایی ماهان برای جلب مسافران تبلیغات فراوانی انجام داده است. به طوری که این شرکت برای افزایش علاقه مندی مردم چین به گردشگری در ایران از راه های مختلف از جمله وبلاگ و ویچت اطلاعات و دانستنی هایی درباره فرهنگ، آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری ایران را معرفی کرده است. شایان ذکر است که مخاطبان وبلاگ این شرکت در چین به حدود 20 هزار نفر رسیده و بسیاری از آنها که به ایران سفر کرده اند، در این وبلاگ تجربیات سفر در ایران را نوشته اند. جائو جو یانگ معاون مدیر دفتر شرکت ماهان در شانگهای در این باره گفت:

"ما برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران بسیار تلاش کرده ایم و امیدواریم توجه مردم چین را جلب کنیم. ما در تلاش هستیم تا با معرفی و تبلیغ، توجه و علاقه مردم چین به ایران را افزایش دهیم. ما با شوق زیاد ایران را به مردم چین معرفی کرده ایم. ایران همواره خاطرات عمیقی در ذهن مسافران بر جای گذاشته است. هر کسی که به ایران سفر کرده پس از برگشت به چین داستان های زیادی دارد. این نیز یک تفاوت و جاذبه گردشگری ایران است و ما نسبت به افزایش مسافران چینی به ایران در آینده اطمینان کامل داریم."